سیستم‌‌های تلویزیونی مداربسته

در حاضر در بیشتر مکان‌ها از بهترین دوربین مداربسته برای کنترل و نظارت لحظه‌ای استفاده می‌شود برای این کار نیاز به وجود سیستم‌های تلویزیونی مداربسته یا تلویزیونی است که از این سیستم‌ها به عنوان سیستم‌های کنترل تصویری گفته می‌شود که برای کنترل ورودی و خروجی افراد به یک محل همچنین برای مکان‌های با مساحت زیاد استفاده می‌شود.
سیستم‌‌های تلویزیونی مداربسته کاربرد‌های فراوانی دارند به همین علت برای نظارت و مدیریت سمعی و بصری محیط و نمایش همزمان تصویر توسط شبکه‌های تلفن بدون نیاز به حضور فیزیکی فرد کنترل شده از سیستم‌‌های تلویزیونی مداربسته استفاده‌های بسیاری می‌شود. به علت تولید و ساخت تجهیزات این نوع سیستم‌های امنیتی که هر روز در حال پیشرفت است این نوع سیستم‌های نظارتی مبتنی بر صنعت الکترونیک و کامپیوتر است.

ابزار‌های به کار رفته در سیستم‌های تلویزیونی

ابزار‌های به کار رفته در سیستم‌های تلویزیونی عبارتند از:

  • دوربین
  • کواد
  • ضبط کننده
  • کاور دوربین
  • انتخاب‌کننده
  • ترکیب‌کننده
  • نمایش دهنده تصویر
  • کارت‌های تصویر
  • نظم دهنده ویدیویی
  • تقویت‌کننده رادیویی

انواع مختلف دوربین

در سیستم‌های مداربسته تلویزیونی یک سری دوربین به تعبیه شده است که هر کدام از آن‌ها دارای امکانات و تجهیزات متنوعی هستند که به صورت عمومی به عنوان دوربین‌های مداربسته معرفی می‌شوند. وظیفه ی اصلی دوربین هایی که با سیگنال‌های ویدیویی از مکانی که برای کنترل جت ارسال و یا برای نمایش دادن بر روی مانیتور یا تلویزیون می‌باشد. دوربین‌ها انواع مختلفی دارند که شامل:

  1. بی سیم
  2. ضدآب
  3. پین هل
  4. شبکه
  5. مینی
  6. گنبدی یا دام
  7. صنعتی و نیمه صنعتی
  8. دوربین‌های دارای قابلیت
  9. انتخاب‌کننده
  10. نمایش دهنده تصویر
  11. جعبه منبع تغذیه
  12. ترکیب‌کننده
  13. پایه دوربین
  14. ضبط کننده
  15. کاور دوربین
  16. تقویت‌کننده رادیویی
  17. کنترل‌کننده
  18. کارت تصویری
  19. QUAD

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. بی سیم

این دوربین‌های به دلیل وجود امکانات و تجهیزات فرستنده و گیرنده مجزا در مکانی مشخص و تعیین شده می‌توانند تصاویر را بدون نیاز به کابل کشی منتقل کنند.

۲. ضدآب

این سیستم‌ها به شکلی طراحی شده است که از مواد عایق برای جلوگیری از نفوذ آب و روطوبت کامل ایمن است در ضمن نیز دارای گیرنده‌های مادون قرمز می‌باشد تا در مواقعی که نور کم است به خوبی بتواند تصاویر را ضبط کند.

۳. پین هل

در این دست از سیستم‌های مداربسته دوربین‌های بسیار کوچکی به کار رفته شده است که بیشتر برای انجام عملیات‌های جاسوسی و دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود. همچنین برخی از آن‌ها را نیز می‌توانید به خوبی جاساز کنید. نمونه‌های بی سیم آن نیز در بازار موجود است.

۴. شبکه

نمونه ی دیگری از دوربین‌های هستند که دارای امکانات و تجهیزات بسیاری می‌باشند که می‌توانند به شبکه‌های محلی تلویزیونی متصل شوند. یا توسط تلفن دادها ارسال شود. در پشت این دوربین‌ها یک مکانی وجود دارد که می‌توانید کارت شبکه و کانکتور اتصال به شبکه را داخل آن قرار دهید.

۵. مینی

دوربین‌های مداربسته مینی نسبت به سایر محصولات قیمت بسیار ارزانی دارند علت آن نیز به دلیل نداشتن برخی از قابلیت‌ها و امکانات است البته با توجه به اینکه این نوع دوربین‌ها به راحتی مخفی می‌شوند به علت کوچک بودن آن‌ها و داشتن لنز fix. از این نمونه برای مکان هایی مانند مدارس، فروشگاه ها، ویترین‌ها و سایر فضا‌های دیگر به راحتی قابل نصب است.

۶. گنبدی یا دام

این دست از دوربین‌ها بر روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند و می‌تواند پهنای باند بیشتری را پوشش دهند این دست از سیستم‌های نظارتی برای پارکینگ‌ها و مراکز خرید بسیار مناسب و کاربردی می‌باشند.

۷. صنعتی و نیمه صنعتی

این نوع سیستم‌های امنیتی دارای امکاناتی اعم از تعویض لنز، تنظیم ایریز. به دلیل وجود این نوع امکانات آن‌ها را می‌توان از سایر دوربین‌های دیگر متمایز برشمرد.

۸. دوربین‌های دارای قابلیت

این دستگاه‌ها تا زمانی که در سیگنال‌های ویدیویی تغییراتی ایجاد نشود می‌توانید به صورت خودکار فرایند تصویر برداری را به خوبی انجام دهید و آن را در حافظه ی داخلی نگه داری کنید.

۹. انتخاب‌کننده

به دلیل وجود تعداد ورودی‌های تلویزیون و نیاز داشتن انتخاب‌کننده‌ها برای مانیتور‌های دیگر چنانچه که تعداد دوربین‌های نصب شده در یک سیستم تلویزیونی زیاد باشد می‌بایستی برای نمایش دادن تصاویر دوربین‌ها از دستگاه‌های استفاده کنید که تصاویر را یکی پس از دیگری در یک مدت زمان تعیین شده نشان دهد. ابزاری که این وظیفه را برعهده دارد انتخاب کننده‌ها می‌باشند.

انتخاب‌کننده‌ها نیز در دو مدل با سیم و بدون سیم قرار دارند که تعداد دوربین‌های آن‌ها به سویچر متصل می‌شود که به آن‌ها کانال سویچر گفته می‌شود. سویچرها در تعداد کانال‌های مختلف از ۲ تا ۱۶ تولید می‌شوند اما مورد استفاده قرار دادن سویچ‌ها بیشتر از ۸ کانال خوب نخواهد بود چرا که فاصله ی بین پخش تصاویر اولیه و پایانی دوربین بسیار زیاد است و عمل کنترل تصویر کند است.

نمایش دهنده تصویر

۱۰. نمایش دهنده تصویر

تصاویری که توسط سیستم‌های مداربسته ارسال می‌شود در این قسمت به صورت سیگنال ویدیویی از طریق یک تلویزیون یا مانیتور که دارای ورودی تصویر و صدا است به راحتی قابل پخش می‌باشد. در واقع این تصاویر دارای امکانات و تجهیزاتی هستند اعم از ورودی و خروجی تصویر و صدا و یک وردی و خروجی می‌باشند که بر روی سیستم تلویزیونی وجود دارد که معمولا برای اتصال کردن دوربین به آن به کار می‌رود.

۱۱. دید در شب

این نوع دوربین‌ها به دلیل داشتن سنسور‌های گیرنده مادون قرمز می‌توانند به خوبی در شب تصویربرداری کنند بدون اینکه بر روی کیفیت تصاویر ذره‌ای تاثیربگذارد. برای عملکرد هر چه بهتر این نوع دروبین ها، از لامپ‌های مادون قرمز در محل استفاده شده است.

۱۲. جعبه‌های منبع تغذیه

از این نوع جعبه‌ها برای قرار دادن ترانس تغذیه و باتری‌های ضروری سیستم تلویزیونی استفاده می‌شود. در ضمن ترمینال هایی برای تقسیم ولتاژ خروجی و دیگر تجهیزات دوربین مداربسته در آن استفاده می‌شود.

۱۳. ترکیب‌کننده

کلمه ترکیب‌کننده هنگامی استفاده می‌شود که قصد داشته باشید چند سیگنال متفاوت از یک کانال عبور دهید. در سیستم‌های مالتی پلکسر می‌توانید چندین تصویر را در سیستم‌های تلویزیونی برای نمایش یا ارسال آن‌ها با همدیگر ترکیب کنید. مالتی پلکسر‌ها این قابلیت رو دارند که بتوانید کارهایی سوئیچ و کواد را نیز به خوبی انجام دهید. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که مولتی پلکسرها برای این که بتوانند چندین تصویر را به صورت همزمان نمایش دهند هیچ نوع محدودیتی ندارند. مالتی پلکسرها در انواع ۸ تا ۱۶ کانال وجود دارند. در ضمن در مالتی پلکسر ۹ کانال، یک منزل برای تاریخ و زمان مشخص شده است.

۱۴. پایه دوربین

پس از قرار گرفتن کاور بر روی دوربین، می‌بایستی آن را روی پایه نصب کنید. جنس این نوع پایه‌ها معمولا از آلومینیوم است و در برخی از اوقات نیز از جنس پلاستیک است. این کار بعد از اینکه محل نصب دوربین را مشخص کردید بر حسب آن تعیین خواهید کرد که دوربین شما به صورت سقفی یا دیواری نصب شود. دقت داشته باشید که هر دوربین پایه ی مختص خود را دارد و نمی‌توان پایه‌ای که مربوط به دستگاه دیگری است را استفاده کنید. البته پایه‌های دوربین دو نمونه هستند ثابت و متحرک.

پایه‌های ثابت دوربین‌های مداربسته معمولا تنها یک مفصل هستند و به راحتی می‌توانید با استفاده از آن پایه را در هر ارتفاعی که نیاز داشته باشید تنظیم کنید. در پایه‌های متحرک زمانی که تنها بخواهید آن را به سمت چپ و یا راست هدایت کنید بایستی از موتورهایی که بر روی پایه تعبیه شده اند کمک بگیرید که به آن‌ها Pan گفته می‌شوند. همچنین پایه هایی که به صورت عمودی حرکت می‌کنند Tilt نامیده می‌شود اما پایه هایی که در قابلیت چرخش در کلیه جهت‌ها را به خوبی دارد به Pan Tilt نامیده می‌شوند.

ضبط کننده دوربین های سیستم تلویزیونی

۱۵. ضبط‌کننده

برای ضبط و ثبت کردن تصاویر لازم است آن‌ها را در فضایی ذخیره و نگهداری کنید. برای این منظور از یک هارد داخلی و یا یک کارت حافظه که در پشت دوربین تعبیه شده است برای ضبط کردن تصاویر از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که بیشتر دوربین‌ها تصاویر خود را برای ضبط کردن بایستی به دستگاه‌های ضبط‌کننده دوربین ارسال کنند.

۱۶. کاور دوربین

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دوربین‌های مداربسته می‌باید آن‌ها را در یک محفظه ی فلزی که معمولا از جنس آلیاژ آلومینیوم است قرار دهید. بخش جلوی این محفظه یک شیشه ی شفافی وجود دارد که دوربین تصویر را از پشت آن دریافت می‌کند. که در اصطلاح به این محفظه‌ها کاور گفته می‌شود. تعدادی از کاورها هستند که برای نصب در مکان‌های داخلی و سایر فضا‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی‌هایی که شرایط آب و هوایی خوبی برای کارایی این نوع سیستم‌ها وجود ندارد می‌توانید از کاورهایی که دارای فن و هیتر است استفاده کنید. کاورها بیشتر بر روی پایه نصب می‌شوند، اما برخی از آن‌ها هم هستند که به راحتی روی سقف نصب شده و ساختاری گنبدی شکل دارند در داخل این نوع سیستم‌های مداربسته می‌توان از دوربین‌های مینی استفاده کرد.

۱۷. تقویت‌کننده رادیویی

دستگاه تقویت‌کننده رادیویی دوربین برای زمانی هایی که فاصله تجهیزات بی سیم از یکدیگر زیاد است و گیرنده در محدوده ی فرستنده وجود ندارد از بوستر استفاده می‌شود.

۱۸. کنترل‌کننده

با استفاده از این ابزار می‌توانید کلیه موارد مطرح شده را به خوبی مدیریت کنید و در پشت کنترل‌کننده محل اتصال برق تغذیه، اتصال RS485 ورودی‌ها و خروجی‌ها و دیپ سوییچ‌های تنظیم وجود دارد. در پنل‌های جلوی کنترل‌کننده کلید‌های وجود دارد که هر کدام کاری را انجام می‌دهند.

۱۹. کارت تصویری

در این نوع سیستم‌های تلویزیونی کارت‌های تصویری به صورت pci بر روی مادربورد سیستم عامل نصب می‌شوند. وجود کارت‌های تصویری که دارای ورودی و خروجی‌های ۴،۸ و بیشتر است بر روی آن کانکتور IDE که بر روی هارد متصل شده است. تصاویر با استفاده از این کارت‌های دریافت می‌شود و روی هارد دستگاه ذخیره و نگهداری می‌شود. بنابراین برای پیاده سازی نرم افزار‌های مرتبط می‌توانید کار DVR مولتی پلکسر و کنترلر را روی کامپیوتر انجام دهید.

۲۰. QUAD

کلمه‌ی QUAD به معنای یک چهارم می‌باشد که برای وسایلی که عملکرد آن‌ها در سیستم‌های تلویزیونی برای نمایش دادن چهار کانال تصویری یکجا بر روی صفحه تلویزیون می‌باشد. QUAD در ابتدای تصویر چهار کانال را به صورت مجزا نمایش می‌دهد. سپس صفحه تلویزیون را به چهار بخش تقسیم می‌کرد که شما می‌توانید به خوبی در یک مانیتور چهار فضای متفاوت را به راحتی مشاهده و کنترل کنید. سپس کانال‌های پنج تا هشت را نیز به همین نحو می‌توانید مشاهده کنید مدت زمان سرعت نمایش کانال‌ها نیز در QUAD به راحتی قابل تنظیم می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *