مزایای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های مداربسته شبکه یا‌ IP برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت اکسیس تولید شد. این دوربین در ابتدای امر این توانایی را نداشت تا بتواند به صورت همزمان فیلمبرداری و انتقال تصویر را انجام دهد و این کار را در فاصله‌های ۱۷ ثانیه‌ای از طریق اینترنت انجام می‌داد. شرکت اکسیس در ابتدا این نوع دوربین را خیلی کم تولید می‌کرد، اما در انتهای سال ۱۹۹۹ میلادی، آن را به تولید انبوه رساند.

این دوربین‌ها بر خلاف سایر سیستم‌های مداربسته آنالوگ برای ارسال و دریافت تصاویر از طریق شبکه امکان پذیر است. دوربین‌هایی که دارای قابلیت انتقال تصاویر توسط اینترنت را دارند. اساس دوربین‌های تحت شبکه با رزولوشن و وضوح تصاویر که برحسب پیکسل اندازه گیری می‌شود. در واقع کیفیت تصاویر دوربین‌های تحت شبکه مابین ۰.۴ مگاپیکسل تا ۳۰ مگاپیکسل می‌باشد.

مزایای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

مزایای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه عبارتند از:

  1. منسوخ شدن دوربین‌های آنالوگ
  2. نصب و اجرای دوربین‌های مداربسته ساده
  3. افزایش کیفیت تصاویر در دوربین تحت شبکه
  4. قیمت مناسب تجهیزات و لوازم جانبی مداربسته آی پی
  5. تامین منبع تغذیه دوربین مداربسته
  6. افزایش کنترل دوربین

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. منسوخ شدن دوربین‌های آنالوگ

مطابق با استانداردهای جهانی سیستم‌های مداربسته آنالوگ و دستگاه‌های DVR امروزه کاملا منسوخ شده است. این نوع دوربین‌ها و دستگاه‌های گیرنده NVR دارای کیفیت بی نظیری هستند. همچنین از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. شیوه ذخیره سازی این نوع دوربین‌ها بسیار مطمئن و ایمن است.

۲. نصب و اجرای دوربین‌های مداربسته ساده

شاید در نگاه اول نحوه‌ی نصب سیستم‌هایی که از طریق اینترنت کار می‌کنند دشوار و پیچیده به نظر برسد، اما این تصور کاملاً غلط است. تولیدکنندگان این نوع دوربین‌ها را به صورتی طراحی کرده‌اند که هنگام نصب آن‌ها دچار مشکل نشوید و بتوانید به سهولت این کار را به اتمام برسانید.

۳. افزایش کیفیت تصاویر در دوربین تحت شبکه

این نمونه از دوربین‌های تحت شبکه یا IP دارای وضوح و رزولوشن بالا با زاویه دید گسترده در بازار موجود است این قابلیت را دارد تا تصاویر را با جزییات و دقت بسیار بالا ثبت و ضبط کند.

دوربین IP

۴. قیمت مناسب تجهیزات و لوازم جانبی مداربسته آی پی

برخی فکر می‌کنند که دوربین‌های مداربسته IP قیمت بالایی دارد اما باید گفت که اصلاً اینطور نیست.

۵. تامین منبع تغذیه دوربین مداربسته

این نوع سیستم‌های مداربسته دارای قابلیت انرژی الکتریکی هستند که توسط شبکه اینترنت دریافت می‌کند این ویژگی به نام Power over Ethernet یا PoE است که به راحتی قابل نصب می‌باشد.

۶. افزایش کنترل دوربین

از دیگر مزایای سیستم‌های امنیتی تحت شبکه کنترل و نظارت مستقیم بر روی تمامی‌ تصاویر و ویدیوهای ضبط شده در هر نقطه‌ای از جهان می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده‌ی دوربین تحت شبکه

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از اجزای مختلفی ساخته شده است اعم از:

دوربین IP

دوربین مداربسته آی پی از مکان مورد نظر با کیفیت بالا تصویربرداری می‌کند و تصاویر را برای ضبط می‌فرستد.

سیستم ضبط تصویر یا NVR

تصاویر دوربین‌های مداربسته از طریق سرور مرکزی دریافت و ضبط می‌شود. انتقال تصویر، مشاهده تصاویر زنده، نمایش تصاویر و غیره در سیستم NVR انجام می‌شود.

هارد دیسک

تصاویر موجود در داخل دستگاه NVR بر روی‌ها رد دیسک ذخیره می‌شوند. طول مدتی که دستگاه رکوردر می‌تواند تصویر دوربین را ضبط کند بستگی به هارد دستگاه دارد.

منبع تغذیه دوربین

برای تغذیه دوربین شبکه بهتر است از سوئیچ‌های POE استفاده کنید. همچنین از آداپتورهای ۱۲ ولت DC برای روش نمودن آن به کار ببرید.

 نحوه‌ی کار کردن دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

سوئیچ شبکه

اجتماع کلیه دوربین‌ها و تغذیه آن‌ها در یک شبکه مدار بسته آی پی از طریق سوئیچ شبکه امکان پذیر است.

کابل شبکه

با استفاده از کابل شبکه می‌توان تصویر آی پی را بین دوربین و سوئیچ شبکه انتقال داد. همچنین به سوئیچ و دستگاه NVR منتقل می‌کند.

کابل برق

برای تغذیه دوربین‌ها به وسیله‌ی آداپتور و کابل برق از محل نصب NVR تا محل نصب دوربین آی پی کشیده می‌شود. بعضی از طریق دوربین شبکه تغذیه می‌شوند که در این شرایط می‌توان از کابل شبکه برای تغذیه دوربین است استفاده کرد و نیازی به کابل برق نخواهد بود.

اتصالات شبکه و برق

برای متصل کردن کابل شبکه نیاز به تجهیزات و ابزارهای مداربسته است مانند سوکت RJ45 و متصل کردن کابل برق به دوربین و منبع تغذیه از سوکت برق استفاده می‌کنند.

 

مزیت‌های دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

نحوه‌ی کار کردن دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های تحت شبکه با مدل‌های آنالوگ تفاوت‌هایی دارند. در دوربین‌های آنالوگ سیگنال ویدئو از طریق کابل مرکزی به واحد DVR ارسال می‌کند. در این دوربین‌ها، وجود DVR برای رمزگذاری و ضبط سیگنال‌های ویدیویی گرفته شده توسط دوربین است. DVR محور سیستم دوربین‌های مداربسته آنالوگ است که عمدتا توسط یک منبع قوی با قدرت ۱۲ یا ۲۴ ولت فعالیت می‌کند. در برابر دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یک واحد تمامی‌کارهای را به خوبی انجام می‌دهد که تنها با دسترسی داشتن به آدرس آی پی دوربین می‌تواند کار کند. این ویژگی منجر می‌شود که دوربین‌های تحت شبکه مشابه با دیگر دستگاه‌هایی عمل کنند که لازم دارند با استفاده از سیستم یا دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت به شبکه وصل شوند.

برخی از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به صورتی طراحی شده اند که می‌توانند از یک کارت اس دی برای ذخیره و نگهداری ویدیوهای ضبط شده استفاده کنند که این باعث آسان تر شدن فرایند ذخیره می‌شود. این مدل از دوربین‌ها توسط یک کابل در امتداد شبکه اینترنت داخلی فعالیت می‌کنند و دارای یک کابل در امتداد شبکه اینترنت داخلی هستند. مزیت‌هایی دوربین‌های تحت شبکه در هر مکان می‌توانند هر مقداری که نیاز دارند به سهولت نصب کند. در زمان نصب بیش از یک دوربین آی پی لازم است که از یک DVR برای مشاهده و ذخیره چندین خروجی ویدیو استفاده کنید تا اندازه‌ای مشابه به DVR است.

در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، این قابلیت را دارند که خودشان رمزگذاری فیلم‌ها را انجام دهند. در مرحله ی بعدی NVR فیلم‌ها را ذخیره می‌کنند و قابلیت دسترسی به آن‌ها را از طریق نقطه مرکزی انجام می‌دهد. سیستم‌های عامل و دیگر دستگاه‌های این توانایی را دارند که یک نرم افزار NVR نصب کنند تا امکان دسترسی برای کاربران به خوبی فراهم شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *